کلاس انتقال صدا (STC)

کلاس انتقال صدا (STC)

 

کلاس انتقال صدا (STC)

امرزوه یکی از مشکلات موجود در ساختمان های مسکونی مشکل انتقال صدا بین دیوارها و طبقات است. این موضوع می تواند آسایش در فضاهای مسکونی را کاملا مختل نماید. به دلیل اهمیت این موضوع برای هر عنصر ساختمانی پارامتری برای توانایی آن عنصر در انتقال صدا در نظر گرفته شده است. علت این امر این است که کنترل صوتی به طور فزاینده ای برای سلامت انسان، توانایی تمرکز بر کارهای مهم و مدیریت استرس ضروری است. 

تعریف

اگر بخواهم کلاس انتقال صدا را بطور خلاصه و در یک جمله تعریف کنم، می توان گفت کلاس انتقال صدا، یک سیستم رتبه بندی عددی است که برای مشخص کردن توانایی یک عنصر ساختمانی در انتقال صدا استفاده می شود.
در کشورهای اروپایی و آمریکایی کنترل آکوستیکی صدا در حال حاضر یکی از موارد مهم آکوستیکی در هر پروژه ساختمانی است از این رو کلاس انتقال صدا بین طبقات و دیوارها پارامتر مهمی در نظر گرفته می شود.
البته باید گفت که الزامات اخیر به گواهینامه سیستم رتبه بندی ساختمان سبز در جهان به طور مستقیم به اهمیت آکوستیک و کنترل نویز برای سلامت و رفاه کلی ساکنان ساختمان و محیط اطراف می‌پردازد.
از آنجایی که معماران و نیز بهره برداران از پروژه های ساختمانی اهمیت کنترل صدای محیطی را تشخیص می دهند، درک و تمرکز بر راه حل ها و رتبه بندی های صوتی بسیار ضروری است.

کاربرد

داشتن یک سیستم رتبه‌بندی عددی برای مشخص کردن ویژگی‌های یک عنصر ساختمانی از نظر مقاومت در برابر انتقال صدا یک رویکرد مهندسی است. علت آن است که با این رویکرد می توان درک صحیحی از توانایی عناصر ساختمانی مانند درها، پنجره ها، پارتیشن ها در برابر عبور صدا بدست آورد.

رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC راهی برای مقایسه محصولات از نظر توانایی آنها در متوقف کردن انتقال صدا است. با استفاده از این عدد می توانیم محصولات مختلف را با استفاده از سیستم رتبه بندی یکسان مقایسه کنیم.
ما می توانیم با کلاس انتقال صدا توانایی المان های مختلف مثل پنجره به در و یا پنجره به پنجره را برای مقایسه آنها در توانایی جلوگیری از ورود صدای بیرون به فضای داخل مقایسه کنیم. این قابلبت کمک می کند بفهمیم ضعیف ترین المان در کنترل صدا کدام است.

در پایان نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که در این مسیر برای تولیدکنندگانی که می توانند محصولات صوتی مستند و موثر ارائه دهند، فرصت رشد نامحدود است.

مطالب پیشنهادی:
ضریب کاهش نویز (NRC) چیست؟
معیار نویز ترجیحی (PNC) چیست؟

کلاس انتقال صدا (STC) مطابق با استانداردهای ASTM E413 و ISO 717-1 2020 محاسبه می شود.

 

کلاس انتقال صدا (STC)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --