پردازش تصویر و سیستم های محاسباتی هوشمند

پردازش تصویر و سیستم های محاسباتی هوشمند

مقدمه

در این مطلب قصد داریم کتاب پردازش تصویر و سیستم های محاسباتی هوشمند را به شما علاقه مندان و متخصصین پردازش تصویر معرفی نماییم.

همچنین در انتهای مطلب لینک مستقیم این کتاب برای دانلود رایگان قرار داده شده است . پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

کتاب پردازش تصویر و سیستم های محاسباتی هوشمند

پردازش تصویر و سیستم های محاسباتی هوشمند
پردازش تصویر و سیستم های محاسباتی هوشمند

پیش گفتار

در حال حاضر رشد چشمگیری در داده های چند رسانه ای وجود دارد. حتی در طول همه‌گیری کووید-19، ما مشاهده کردیم که تصاویر به پزشکان در تشخیص سریع عفونت کووید-19 در بیماران کمک زیادی کردند.

بسیاری از برنامه های کاربردی حیاتی وجود دارد که تصاویر در آنها نقش حیاتی ایفا می کنند. این برنامه‌ها از داده‌های تصویر خام برای استخراج اطلاعات مفید در مورد دنیای اطرافمان استفاده می‌کنند.

استخراج سریع اطلاعات ارزشمند از تصاویر خام یکی از چالش‌هایی است که دانشگاهیان و متخصصان در عصر حاضر با آن مواجه هستند. اینجاست که پردازش تصویر وارد عمل می شود.

هدف اصلی پردازش تصویر بدست آوردن یک تصویر پیشرفته یا استخراج اطلاعات مفید از داده های تصویر خام است. بنابراین، نیاز اساسی به تکنیک یا سیستمی وجود دارد که این چالش را برطرف کند.

سیستم های هوشمند به عنوان راه حلی برای پرداختن به استخراج سریع اطلاعات تصویر ظاهر شده اند. به عبارت ساده، یک سیستم هوشمند را می توان به عنوان یک مدل ریاضی تعریف کرد که خود را برای مقابله با پویایی یک مسئله وفق می دهد.

این سیستم ها یاد می گیرند که چگونه عمل کنند تا یک تصویر بتواند به یک هدف برسد. یک سیستم هوشمند به انجام عملکردهای مختلف پردازش تصویر مانند بهبود، بخش‌بندی، بازسازی، تشخیص اشیا و شکل‌گیری کمک می‌کند.

ظهور سیستم های هوشمند در زمینه پردازش تصویر، کاربردهای حیاتی بسیاری را برای نوع بشر به ارمغان آورده است. این برنامه های کاربردی حیاتی شامل اتوماسیون کارخانه، تجزیه و تحلیل تصویربرداری زیست پزشکی، اقتصاد سنجی تصمیم گیری، و همچنین سیستم های هوشمند و چالش ها است.

در فصل اول این کتاب می خوانیم

رشته پردازش تصویر شاخه ای از علوم کامپیوتر است که به پردازش تصاویر دیجیتال با استفاده از کامپیوترهای دیجیتال اشاره دارد.

تصاویر دیجیتال برای ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل نمایش های بصری اشیاء واقعی مانند نقاشی، گیاهان، ابرها، ساختمان ها و غیره در هر سیستم ذخیره سازی مانند یک سیستم کامپیوتری استفاده می شود.

سادگی الگوریتم‌های پردازش تصویر، توجه بسیاری از محققان را در زمینه‌های مختلف، از علوم کامپیوتر گرفته تا هنر و علوم پزشکی به خود جلب کرده است. اعتقاد بر این است که رویه‌های رایانه‌ای و سیستم‌های کارآمد پردازش تصویر قابلیت حذف ناکارآمدی‌های ناشی از روش سنتی تحلیل تصویربرداری پزشکی را دارند.

هدف این فصل معرفی مفهوم کلیدی پردازش تصویر و کاربردهای مهم آن است. از این منظر، این فصل ابتدا مفاهیم کلیدی و کلی پردازش تصویر دیجیتال را ارائه می کند که پایه و اساس ارائه برنامه های مختلف پردازش تصویر را می گذارد.

پس این فصل چهار کاربرد مهم را مورد بحث قرار می‌دهد: نویز، scrambling ، جعل و پزشکی. خلأهای تحقیقاتی در ارتباط با این کاربردهای ارائه شده نیز در بخش های مربوطه ذکر شده است که در مطالعات آتی باید به آن پرداخته شود.

پردازش تصویر و سیستم های محاسباتی هوشمند
پردازش تصویر و سیستم های محاسباتی هوشمند

نویسده های کتاب


Prateek Singhal
Sagar Institute of Research Technology-Excellence, India
Abhishek Verma
IIITDM Jabalpur, India
Prabhat Kumar Srivastava
Quantum University, India
Virender Ranga
National Institute of Technology, Kurukshetra
Ram Kumar
Katihar Engineering College, India

اولین انتشار :‌ 2023

دانلود رایگان این کتاب با لینک مستقیم

مطالب پیشنهادی

نرم افزار 3D Slicer

ساختارهای مرسوم برای داده های تصویر

درک بصری تصویر  

اشتراک گذاری

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --