هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو

هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو

مقدمه

در این مطلب قصد داریم کتاب هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو را به علاقه مندان و متخصصین این حوزه معرفی نماییم.

در طول سال ها، رشد فوق العاده ای در محتوای چند رسانه ای آفلاین و آنلاین وجود داشته است. دامنه های کاربردی زیادی وجود دارد که تصویر و ویدئو در آنها نقش غالب را ایفا می کنند.

برخی از مشکلات موجود در این زمینه ها ادراک صوتی تصویری و برنامه ریزی فعالیت های کنترل شده از طریق بینایی کامپیوتری، تشخیص پزشکی و … است که باید با تدوین راه حل های بهینه و هوشمند برطرف شود.

تحقیقات و توسعه گسترده ای در زمینه هوش محاسباتی و کاربرد آن در طیف گسترده ای از حوزه ها وجود دارد. در این کتاب مفاهیم سیستم عصبی-فازی، یادگیری عمیق، الگوریتم های تکاملی و الگوریتم های بهینه سازی الهام گرفته از طبیعت با کاربردهای آنها در پردازش تصویر و ویدئو معرفی شده است.

هدف اصلی این کتاب فراهم کردن بستری مشترک برای دانشگاهیان، محققان و متخصصان برای به دست آوردن بینش عمیق تر در مورد تکنیک های پیشرفته فعلی است.

هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو
هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو

در کتاب هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو :

  • جنبه های مختلف پردازش تصویر و ویدئو و راه حل های هوشمند را با استفاده از تکنیک های هوش محاسباتی پوشش می دهد.
  • درباره آخرین رویکردهای تکاملی و الهام گرفته از طبیعت برای حل مسائل بهینه سازی در حوزه پردازش تصویر و ویدیو بحث می کند.
  • الگوریتم های ابتکاری و فراابتکاری را برای ارائه راه حل های هوشمند و بهینه پوشش می دهد.
  • مطالعات موردی کلیدی شامل تصویر هوشمند را نشان می دهد.

هدف این کتاب ارائه پیشرفت برنامه های کاربردی پردازش ویدئویی تصویر با استفاده از تکنیک های هوش محاسباتی است. عمدتاً، برنامه‌های پردازش ویدیوی تصویر مبتنی بر رویکردهای مرسوم هستند، اما این کتاب بر استفاده گسترده از تکنیک‌های هوش محاسباتی در طراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی پردازش ویدیوی تصویر مناسب تأکید می‌کند.

خوانندگان با استفاده از شبکه های فازی، عصبی (یادگیری کم عمق و عمیق) و دیگر الگوریتم های بهینه سازی تکاملی و الهام گرفته از طبیعت برای افزایش عملکرد ارائه خواهند شد.

خوانندگان دانش عمیقی از کاربردهای تکنیک های هوش محاسباتی به دست خواهند آورد و درک درستی از فرآیندهای درگیر در توسعه برنامه های کاربردی پردازش ویدیوی تصویر به دست خواهند آورد.

این کتاب انواع برنامه‌های پردازش تصویر و ویدئو مانند بهبود، تقسیم‌بندی، تشخیص و طبقه‌بندی اشیا، پزشکی چندرسانه‌ای، بازیابی، ارزیابی کیفیت و غیره را پوشش می‌دهد.

این پوشش وسیع به جلب توجه محققان مختلفی که در این زمینه‌ها کار می‌کنند کمک می‌کند. این کتاب برای شناسایی نحوه ادغام الگوریتم‌های هوش محاسباتی در برنامه‌های کاربردی پردازش ویدیو مفید خواهد بود.

ساختار کتاب

این کتاب شامل 17 فصل است که در سه بخش تنظیم شده است که استفاده از هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو را نشان می دهد. خلاصه ای از هر بخش در ادامه ارائه می شود.

هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو
هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو

بخش اول

این بخش شامل تکنیک‌های هوش محاسباتی (شبکه عصبی، سیستم فازی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، الگوریتم‌های تکاملی، الگوریتم‌های الهام‌گرفته از طبیعت) برای پردازش تصویر است و فصول آن بر اساس موارد زیر است:

  • بهبود و فشرده سازی تصویر
  • تقسیم بندی و طبقه بندی تصویر
  • امنیت تصویر و پزشکی قانونی
  • بازیابی تصویر و زیرنویس
  • پردازش تصویر پزشکی


بخش دوم

این بخش شامل تکنیک‌های هوش محاسباتی (شبکه عصبی، سیستم فازی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، الگوریتم‌های تکاملی، الگوریتم‌های الهام‌گرفته از طبیعت) برای پردازش ویدیو شامل فصل‌هایی بر اساس مضامین زیر است:

  • بهبود ویدئو، حذف نویز
  • تقسیم بندی و فشرده سازی ویدئو
  • ویدئو ماتینگ، واترمارکینگ انگشت نگاری و پزشکی قانونی
  • شرح ویدیو

بخش سوم

این بخش مروری بر تکنیک های هوش محاسباتی مورد استفاده در پردازش تصویر و ویدئو را پوشش می دهد. این بررسی ادبیات پیشرفته محاسباتی را برجسته می کند.

رویکردهای هوشمند و مناسب بودن آنها در برنامه های مختلف پردازش تصویر و ویدئو این شامل فصول بر اساس موارد زیر است:

  • مبانی رویکردهای CI در پردازش تصویر و ویدئو
  • پیشرفت های اخیر در هوش محاسباتی و کاربرد آن در پردازش ویدئوی تصویر
  • چالش های تحقیق در هوش محاسباتی در پردازش تصویر و ویدئو

دانلود این کتاب با لینک مستقیم

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --