نرم افزار 3D Slicer

فهرست مطالب

  • کاربری نرم افزار
  • قابلیت پشتیبانی
  • توسعه پذیری
  • لایسنس
  • پیشینه ای در مورد لایسنس
  • سیستم مورد نیاز
  • نسخه های سیستم عامل
  • سخت افزار توصیه شده
  • دانلود و نصب نرم افزار 3D Slicer

کاربری نرم افزار

یک نرم افزار کاربردی برای تجسم و تجزیه و تحلیل مجموعه داده های محاسباتی تصاویر پزشکی است. در این نرم افزار همه مجموعه‌های داده‌ای که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند تصاویر، بخش‌بندی‌ها، سطوح، حاشیه‌نویسی‌ها، تبدیل‌ها و غیره در دوبعدی، سه‌بعدی و چهار بعدی پشتیبانی می‌شوند.
همچنین نرم افزار 3D Slicer یک پلت فرم نرم افزار تحقیقاتی است، که به محققان اجازه می دهد تا به سرعت روش های جدید را توسعه و ارزیابی کنند و آنها را بین کاربران بالینی توزیع کنند. همه ویژگی ها در پایتون Pyton و سی پلاس پلاس C++ در دسترس و قابل توسعه هستند.
یک محیط کامل پایتون ارائه شده است که در آن می توان هر بسته پایتون را نصب کرد و با ویژگی های داخلی ترکیب کرد. اسلایسر دارای یک کنسول پایتون داخلی است و می تواند به عنوان هسته نوت بوک  Jupyter با قابلیت رندر سه بعدی از راه دور عمل کند.

نرم افزار 3D Slicer

در واقع پلتفرم توسعه این نرم افزار به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت محصولات اولیه را تولید و برای کاربران عرضه کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند روی توسعه روش‌های جدید تمرکز کنند و نیازی به صرف زمان با توسعه مجدد ندارند. برنامه به گونه ای طراحی شده است که بسیار قابل تنظیم باشد (با نام تجاری سفارشی، رابط کاربری ساده و غیره).
نرم افزار 3D Slicer کاملا رایگان است و هیچ محدودیتی در نحوه استفاده از آن وجود ندارد.
توجه: هیچ محدودیتی برای استفاده وجود ندارد، اما Slicer برای استفاده بالینی تایید نشده است و برنامه توزیع شده برای استفاده تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.

مطالب پیشنهادی

قابلیت پشتیبانی

– پشتیبانی از تصویربرداری چند وجهی از جمله MRI، CT، US، پزشکی هسته ای و میکروسکوپ.
– رابط بی‌درنگ برای دستگاه‌های پزشکی، مانند سیستم‌های ناوبری جراحی، سیستم‌های تصویربرداری، دستگاه‌های روباتیک و حسگرها.
– دارای طرح‌بندی‌های پیش‌فرض برای نیازهای مختلف با امکان سفارشی‌سازی
– شامل ماژول‌ها و افزونه‌های متعدد و دیتاست‌های آماده
– ایجاد و ویرایش مش‌های حجمی توسط IA FE Meshing
– تعیین کمیت تغییرات توسط  Change Tracker
– دارای نمایشگر سه بعدی داخلی به همراه سه نمایشگر سطح مقطع
– امکان وارد کردن/صدور داده‌های پزشکی در قالب بانکهای اطلاعاتی  XML
– برقراری ارتباط با انواع دستگاه‌ها به صورت دو طرفه
– تحلیل تصاویر تراکتوگرافی، مورفولوژی و آندوسکوپی
– دارای نمایشگر تصویر ۴ بعدی از سری‌های زمانی
– قابلیت خواندن داده‌های DICOM
– قابل استفاده برای تمام اندام ها از سر تا پا

نرم افزار 3D Slicer
نرم افزار 3D Slicer

توسعه پذیری

کاربران به راحتی می توانند با نصب ماژول های اضافی از بخش مدیریت برنامه های افزودنی، اجرای اسکریپت های سفارشی پایتون در کنسول داخلی پایتون، اجرای هر گونه فایل اجرایی از رابط کاربری برنامه، یا پیاده سازی ماژول های سفارشی در پایتون یا ++C، قابلیت های بیشتری اضافه کنند.

لایسنس

نرم افزار 3D Slicer تحت یک مجوز منبع باز به سبک BSD توزیع شده است که به طور گسترده با تعریف منبع باز توسط The Open Source Initiative سازگار است و هیچ محدودیتی در استفاده قانونی از نرم افزار ندارد.

پیشینه ای در مورد لایسنس

مجوز Slicer در سال 2005 توسط وکلایی که برای Brigham and Women’s Hospital (BWH)، یکی از زیرمجموعه‌های آموزشی دانشکده پزشکی هاروارد، کار می‌کردند، تهیه شد.
این مجوز از سال 2005 برای بسته نرم افزاری 3D Slicer که تا سال 2021 بیش از یک میلیون بار دانلود شده و در حدود 12000 نشریه آکادمیک (https://www.slicer) ارجاع شده است. به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از کدها نیز در حال حاضر در چندین محصول پزشکی استفاده می شود که این مجوز توسط شرکت های مربوطه بررسی و پذیرفته شده است.

سیستم مورد نیاز

نرم افزار 3D Slicer بر روی هر رایانه ویندوز، مک یا لینوکس که در 5 سال گذشته منتشر شده است اجرا می شود. نرم افزار 3D Slicer همچنین می تواند بر روی ماشین های مجازی و کانتینرهای docker اجرا شود. به عنوان مثال، 3D Slicer + Jupyter در یک مرورگر وب به صورت رایگان از طریق سرویس Binder در دسترس است (بدون نیاز به نصب، برنامه می تواند در هر مرورگر وب اجرا شود).

نسخه های سیستم عامل

ویندوز: ویندوز 10 یا 11، با همه به روز رسانی های توصیه شده نصب شده است. ویندوز 10 نسخه 1903 (به‌روزرسانی مه 2019)
مک: macOS یازده یا بالاتر (هر دو سیستم مبتنی بر اینتل و ARM). آخرین نسخه عمومی توصیه می شود.
لینوکس: اوبونتو 18.04 یا بالاتر

سخت افزار توصیه شده

حافظه: بیش از 4 گیگابایت (8 یا بیشتر توصیه می شود). به عنوان یک قاعده کلی، 10 برابر بیشتر از مقدار داده ای که بارگیری می کنید، حافظه داشته باشید.
گرافیک: حافظه اختصاصی سخت افزار گرافیکی (GPU گسسته) برای رندر سریع حجم توصیه می شود.
GPU: گرافیک باید حداقل OpenGL 3.2 را پشتیبانی کند. کارت گرافیک یکپارچه برای تجسم اولیه کافی است. کارت گرافیک گسسته (مانند NVidia GPU) برای رندر حجم تعاملی سه بعدی و رندر سریع صحنه های پیچیده توصیه می شود.
حافظه بافت GPU (VRAM) باید بزرگتر از بزرگترین مجموعه داده شما باشد (به عنوان مثال، کار با داده 2 گیگابایتی، VRAM > 4 گیگابایت) و بررسی کنید که تصاویر شما با حداکثر ابعاد بافت سخت افزار GPU شما مطابقت داشته باشد. به جز رندر، بیشتر محاسبات بر روی CPU انجام می شود، بنابراین داشتن یک GPU سریعتر به طور کلی بر سرعت کلی برنامه تاثیری نخواهد داشت.
برخی از محاسبات در 3D Slicer چند رشته ای هستند و از پیکربندی های چند هسته ای و چند CPU بهره می برند.
دستگاه رابط: همه هدست های واقعیت مجازی سازگار با OpenVR برای نمایش واقعیت مجازی پشتیبانی می شوند.

دانلود و نصب نرم افزار 3D Slicer

برای دانلود نرم افزار 3D Slicer اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --