نرم افزار طراحی آکوستیک i-Simpa

نرم افزار طراحی آکوستیک i-Simpa

مقدمه

نرم افزار طراحی آکوستیک i-Simpa یک نرم افزار طراحی در خصوص آکوستیک معماری است که بصورت متن باز منتشر شده است. این نرم افزار یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) است که برای میزبانی کدهای عددی سه بعدی برای مدل‌سازی انتشار صدا در فضاهای هندسی پیچیده توسعه یافته است.

i-Simpa در ابتدا به عنوان یک ابزار تحقیقاتی (یعنی برای آزمایشگاه های تحقیقاتی) توسعه یافته است.

کاربری نرم افزار i-Simpa

نرم افزار i-Simpa یک پیش پردازشگر و پس پردازشگر برای کدهای صوتی است البته برای به دست آوردن یک سیستم کاملاً اختصاصی می توان کدهای برنامه را توسعه داد.

کاربردهای کلاسیک این نرم افزار عبارتند از: طراحی و پردازش آکوستیک اتاق و ساختمان، نویز محیطی و نویز صنعتی.

این نرم افزار را می توان به سایر کاربردهای مربوط به انتشار صدا در محیط های سه بعدی (داخل وسیله نقلیه، صدا در حفره ها…) تعمیم داد.

نرم افزار i-Simpa برای بررسی فضاهای مسکونی و صنعتی سازگار است، همچنین از آنجا که یک نرم افزار متن باز است می‌توان آن را برای استفاده از رویکردهای نظارتی گسترش داد.

روش پردازش نرم افزار i-Simpa

این نرم افزار بر اساس روش TCR که بر اساس نظریه کلاسیک زمان واخنش است و روش SPPS که بر اساس رویکرد ردیابی ذرات است پردازش نموده و نتایج را ارائه می دهد.

نرم افزار طراحی آکوستیک i-Simpa

منظور از SPPS کوتاه شده عبارت فرانسوی “Simulation de la Propagation de Particules Sonores” است. در این روش اصل شبیه‌سازی بر اساس ردیابی ذرات حامل انرژی صوت و ساطع شده از منبع صوتی در یک دامنه سه‌بعدی، متکی است.

هر ذره در امتداد یک خط مستقیم بین دو مرحله زمانی Δt منتشر می شود (کل مسیر ممکن است منحنی باشد)، تا زمانی که با یک جسم برخورد کند. در هر برخورد، پرتوهای صوتی بسته به ماهیت جسم ممکن است جذب، بازتاب، پراکنده، پخش و یا منتقل شوند.

کد SPPS از سال 2001 توسط واحد تحقیقات آکوستیک محیطی دانشگاه گوستاو ایفل توسعه داده شد است. این روش همچنان در حال توسعه است.

نرم افزار طراحی آکوستیک i-Simpa

کد شبیه سازی TCR (از فرانسوی “Théorie Classique de la Réverbération”) یک کاربرد عددی از نظریه کلاسیک زمان واخنش است که توسط سابین ارائه شده است. بر اساس این نظریه می توانیم یک ارزیابی از میدان صوتی در یک اتاق بر اساس روابط سابین برای زمان واخنش و برای سطح تراز صدای میدان صوتی به دست آورد.

دانلود نرم افزار طراحی آکوستیک i-Simpa

این نرم افزار توسط سایت سازنده آن بصورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته است. جهت دانلود آخرین نسخه این نرم افزار می توانید از طریق لینک زیر اقدام به دانلود و نصب آن نمایید.

مطالب پیشنهادی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --