معیار نویز NC یا Noise Criterion چیست؟

معیار نویز NC یا Noise Criterion چیست؟

مقدمه

برای توضیح مقادیر معیار نویز که به اصطلاح لاتین به آن Noise Criterion گفته می شود ابتدا لازم است که در مورد سطح تراز نویز بطور مختصر مروری داشته باشیم.

سطح تراز نویز زمینه

از میان پارامترهای آکوستیکی هر فضا یکی از مواردی که بسیار پر اهمیت است سطح تراز نویز زمینه است.
این پارامتر با واحد دسی بل اندازه گیری می شود. به دلیل اهمیت بالای این پارامتر برای هر فضا با توجه به کاربری آن فضا مقادیر مشخصی از سطوح تراز نوفه در نظر گرفته شده است. به بیان دیگر و در اصطلاح برای هر فضا یک مقدار استاندارد تراز نویز زمینه تعیین شده است. در هر کشور مقادیر استاندارد مورد نظر آن منطقه با تدوین استانداردهای ملی مشخص شده اند. بطور مثال در ایالات متحده از مقادیر و نمودارهای NC استفاده می شود و در اروپا از مقادیر NR برای تراز نویز زمینه استفاده می شود.

معیار نویز NC یا Noise Criterion 

در کشور آمریکا این مقادیر استاندارد در اصطلاح به نام منحنی های Noise Criteria و در اصطلاح NC آماده و تهیه شده است. نمودارهای NC در ایالات متحده برای ارزیابی سر و صدای داخلی مانند سر و صدای ناشی از تجهیزات تهویه مطبوع و موارد مشابه تاسیس شدند. این روش بر اساس اندازه‌گیری سطوح فشار صوت و مجموعه‌ای از منحنی‌های معیار فشار صوت با فرکانس‌های 63 هرتز تا 8000 هرتز و یک روش رتبه‌بندی است. منحنی‌های معیار محدودیت‌های طیف باند اکتاو را تعریف می‌کنند. در فضاهای مختلف تراز نویز زمینه برای برآورده کردن رضایت ساکنان، نباید از حد مجاز تجاوز کرد. رتبه NC را می توان با رسم فشار صوتی اندازه گیری شده در هر باند اکتاوی تعیین کرد. هر طیف برای رتبه‌بندی NC مشابه با کمترین منحنی NC مشخص می‌شود که طیف از آن فراتر نمی‌رود.

جدول مقادیر NC (Noise Criterion)

معیار نویز NC یا Noise Criterion چیست؟
مقادیر NC برای تراز های نوفه در محدوده یک سوم اکتاوی.

طبق این منحنی ها هر فضایی باید دارای مقادیری مجاز از تراز نوفه داشته باشد. در جدول زیر مقادیر مجاز از سطح تراز نوفه برای هر فضا آمده است.

معیار نویز NC یا Noise Criterion چیست؟

در اروپا از نمودارهای Noise Rating به عنوان استانداردی برای تراز های نوفه فضاهای مختلف استفاده می شود.

در جدول زیر مقادیر Noise Rating یا NR آمده است.

معیار نویز NC یا Noise Criterion چیست؟
مقادیر Noise Rating یا NR

برای تکمیل اطلاعات توصیه می کنم پست معیار نویز ترجیحی PNC چیست؟ و نیز استاندارد ANSI/ASA S12.2-2008 را نیز مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --