معیار نویز ترجیحی PNC چیست؟

معیار نویز ترجیحی PNC چیست؟

مقدمه

هدف این است که در پست معیار نویز ترجیحی PNC چیست؟ بتوانیم درک درستی از چارچوب این پارامتر و جایگاه و اهمیت استفاده از آن در فضاهای مختلف بدست آوریم. برای این کار در ابتدا به شرح مختصری از سطح تراز نویز زمنیه می پردازیم.

سطح تراز نویز زمینه

سطح تراز نویز زمینه یکی از پارامترهای آکوستیکی مهم هر فضا است. این پارامتر با واحد دسی بل اندازه گیری می شود.
به دلیل اهمیت بالای این پارامتر برای هر فضا با توجه به کاربری آن فضا مقادیر مشخصی از سطوح تراز نوفه در نظر گرفته شده است. به بیان دیگر و در اصطلاح برای هر فضا یک مقدار استاندارد تراز نویز زمینه تعیین شده است. در هر کشور مقادیر استاندارد مورد نظر آن منطقه با تدوین استانداردهای ملی مشخص شده اند.

مقادیر معیار نویزNC

سازمان ملی استاندارد ایالات متحده برای این منظور مقادیر مشخصی از سطح تراز نویز زمینه را برای هر فضا با توجه به نوع کاربری آن فضا مشخص نموده است. این مقادیر و نمودارهای آن تحت عنوان (NC) Noise Criterion نام گذاری شده اند.
در اروپا نیز برای همین منظور از مقادیر NR برای تراز سطوح نویز زمینه استفاده می شود.
نمودارهای NC در ایالات متحده برای ارزیابی سر و صدای داخلی مانند سر و صدای ناشی از تجهیزات تهویه مطبوع و موارد مشابه تاسیس شدند.
این روش بر اساس اندازه‌گیری سطوح فشار صوت و مجموعه‌ای از منحنی‌های معیار فشار صوت با فرکانس‌های 63 هرتز تا 8000 هرتز و یک روش رتبه‌بندی است.
منحنی‌های معیار، محدودیت‌های طیف باند اکتاو را تعریف می‌کنند. بر این اساس در فضاهای مختلف تراز نویز زمینه برای برآورده کردن رضایت ساکنان، نباید از حدود مجاز تعیین شده تجاوز کند. برای اطلاعات بیشتر مطالعه پست مقادیر معیار نویز یا Noise Criterion توصیه می شود.

معیار نویز ترجیحی PNC

ابتدا باید گفت که PNC خلاصه شده Preferred Noise Criterion به معنای معیار نویز ترجیحی PNC است.
معیار نویز ترجیحی یک سیستم اندازه‌گیری نویز برای نویز مداوم یا محیطی در محیط‌های داخلی است. معیار نویز ترجیحی توسط برنک  Leo Beranek دانشمند معروف حوزه آکوستیک  در سال 1971 پیشنهاد شد.
منحنی‌های معیار نویز ترجیحی PNC به‌عنوان اصلاحی از معیار نویز NC به دلیل نویز فرکانس پایین غیرقابل قبول در سیستم‌های تهویه مطبوع معرفی شد.
مقادیر منحنی‌های معیار نویز ترجیحی  PNC در فرکانس های پایین بیشتر از مقادیر منحنی های NC است. منحنی های PNC برای ترازهای نویز محیطی پایدار در فضاهای بسته اعمال می شود.
معیار نویز ترجیحی PNC اغلب برای قضاوت در مورد پذیرش تهویه و سایر نویزهای باند وسیع پس زمینه استفاده می شود. معیار نویز ترجیحی PNC در جدول زیر آمده است.

معیار نویز ترجیحی PNC چیست؟
مقادیر معیار نویز ترجیحی PNC.

جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید استاندارد ANSI/ASA S12.2-2008 را مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --