ضریب کاهش نویز (NRC) چیست؟

برای توضیح اینکه ضریب کاهش نویز (NRC) چیست؟ ابتدا لازم است که ضریب جذب صدا تعریف و شرح داده شود.

ضریب کاهش نویز (NRC) چیست؟

ضریب جذب صدا

ضریب جذب صدا بیانگر میزان توانمندی تبدیل انرژی صوتی به گرما توسط یک ماده است. به باین دیگر ضریب جذب صدا کسری از انرژی صوتی است که توسط یک ماده جذب می شود. نحوه اندازه گیری ضریب جذب صدا در استاندارد (IEC 801-31-12) بیان شده است.
ضریب جذب صدا یکی از پارامترهای آکوستیکی هر ماده ای است که در زمان استفاده از آن ماده برای بهینه سازی شرایط آکوستیک فصاهای مختلف بسیار اهمیت دارد. بنابراین هر ماده دارای یک ضریب جذب صوتی مخصوص به خود است.
ضریب جذب صدا مقداری بین صفر و یک دارد. در زمان اندازه گیری ضریب جذب صدا مقادیر آن در محدوده فرکانسی وسیعی اندازه گیری می شود. بطور مثال در حالت یک اکتاوی تعداد فرکانس های اندازه گیری شده هشت فرکانس است. برای آشنایی با نحوه اندازه گیری ضریب جذب صوتی مواد می توانید به این لینک مراجعه نمایید. همچنین با مراجعه به این لینک می توانید ضریب جذب صوتی برخی مواد را مشاهده نمایید.

دلیل نیاز به ضریب کاهش نویز (NRC)

همانطور که بیان شد ضریب جذب صدا برای هر ماده در حالت یک اکتاو در هشت فرکانس بیان می شود. حال تصور کنید که شما می خواهید دو ماده ار از نظر میزان ضریب جذب خیلی سریع بررسی نمایید. با توجه به اینکه ضریب جذب صدا برای حداقل هشت فرکانس بیان می شود پس مقایسه سریع چند ماده و درک از مقدار جذب آنها بسیار سخت می شود مثلا فرض کنید ده ماده را می خواهیم با هم بررسی کنیم برای این کار با یک جدول با هشتاد عدد مواجح هستیم از این رو برای راحت شدن این مقایسه سعی شده است با روشی مقدار ضریب جذب یک ماده با یک عدد بیان شود.
این مقدار تک عدد با نام ضریب کاهش نویز (NRC) بیان می شود.

ضریب کاهش نویز (NRC) چیست؟

نحوه محاسبه ضریب کاهش نویز (NRC)

ضریب کاهش نویز (NRC) یک ماده برابر است با میانگین گیری عددی ضرایب جذب صدا آن ماده در چهار فرکانس 250 هرتز 500 هرتز، 1000 هرتز و 2000 هرتز و سپس گرد کردن به نزدیکترین 0.05.

بطور مثال اگر بخواهیم ضریب کاهش نویز (NRC) یک فرش را محاسبه کنیم اگر ضریب جذب آن به شرح زیر باشد:

میانگین چهار فرکانس گفتاری، 250 هرتز تا 2000 هرتز، برابر با 0.37 است. حال اگر این مقدار به نزدیکترین 0.05  گرد شود خروجی NRC برابر با عدد 0.35 می شود.

مطالب مرتبط که به شما توصیه می شود:
ضریب جذب صوتی چگونه اندازه گیری می شود؟
ایزولاسیون صدای هوابرد

نکات مهم در استفاده ازضریب کاهش نویز (NRC)

ساده سازی و خلاصه کردن ضرایب جذب در سراسر طیف فرکانس به یک عدد واحد مفید و راحت است اما نکات مهمی هستند که در زمان استفاده از این مقدار باید در نظر گرفت.
هر چند توانستیم با این ساده سازی بسیار راحتتر مواد را از نظر توانایی در جذب صدا طبقه بندی کنیم اما در واقع این ساده سازی به قیمت از دست رفتن اطلاعات ارزشمندی تمام می شود.
مثلا در مثال فرش، می بینیم که مقدار ضریب کاهش نویز (NRC) برابر با 0.35 است. این مقدار اصلا نمی تواند اطلاعاتی در خصوص محدوده ضریب جذب برای فرکانس های کمتر از 250 هرتز و بیشتر از 2000 هرتز به ما بدهد و اگر دقت کنیم می بینیم که مقدار ضریب کاهش نویز (NRC)  با مقدار ضریب جذب در فرکانس های 125 هرتز (α125 = 0.08) و 4000 هرتز (α4000 = 0.63) بسیار متفاوت است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --