رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC

رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC

مقدمه

قبلا و در پست کلاس انتقال صدا سعی شد در خصوص این پارامتر توضیحاتی مختصر و مفید بیان شود. می توانید این پست را در این لینک مطالعه نمایید. در این پست قصد داریم در مورد رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC توضیحاتی ارائه نماییم.
همواره در هر اتاق با توجه به مکان آن فضا و کاربری که دارد سر و صدای مختلفی از داخل و خارج آن اتاق به گوش می رسد. اگر از سر و صدای مربوط به تجهیزات و یا افراد داخل اتاق صرفنظر کنیم و فقط سر و صداهایی را در نظر بگیریم که از بیرون از اتاق به گوش می رسد.
در این صورت میزان توانایی دیوارهای اتاق در کاهش صدای ورودی به اتاق از فضاهای مجاور کلاس انتقال صدای آنها را تعیین می کند. به بیان دیگر رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC  به ما ایده تقریبی از میزان کاهش صدا را در واحد دسی بل (dB) می دهد.

مطالب پیشنهادی:
ضریب کاهش نویز (NRC) چیست؟
معیار نویز ترجیحی PNC چیست؟

رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC

رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC بین محدوده 25 تا 65 دسی بل است. هر چه رتبه بالاتر باشد به این معنی است که نفوذ نویز کمتر است. امتیاز 25 ضعیف ترین حالت از نظر عایق صوتی و 65 عایق صوتی کامل است.
یک پنجره استاندارد تک جداره تقریبا دارای امتیاز STC 25 است. اکثر محصولات “عایق صدا” دارای رتبه بندی STC در محدوده 35 تا 55 هستند. بطور میانگین پنجره ها باید دارای رتبه بندی STC 38 باشند.
تمامی محصولات ساختمانی و نیز فضاهای داخلی می توانند دارای رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC باشند، اما تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد.
یک اتاق چون ترکیبی از عناصر مختلف است بر اساس “مجموع” محصولات استفاده شده برای ایجاد هر پارتیشن یا طبقه رتبه بندی می شود.
یک رتبه بندی STC قابل قبول برای دیوارها ممکن است با رتبه STC قابل قبول برای طبقات متفاوت باشد.
این مورد به دلیل صدای کوبه ای بین طبقات است چرا که بین دیوارها ما تنها با صدای هوابرد مواجه هستیم.

محدوده های رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC

جدول زیر بیانی از محدوده های رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC است. در ادامه این پست سعی می کنم در مورد رتبه بندی های این جدول درک خوبی برای شما ایجاد نمایم.

STC کلاس انتقال صداصداهایی که دراین کلاس انتقال صدا شنیده می شوند
25گفتار آرام هم قابل شنیدن و درک است
30گفتار معمولی هم قابل شنیدن و درک است
35صدای بلند را می توان شنید و فهمید
40صدای بلند شنیده می شود، اما قابل درک نیست
45آستانه ای که حریم خصوصی در آن آغاز می شود
50صداهای بلند بسیار ضعیف شنیده می شوند
60+در این سطح، عایق صوتی خوب شروع می شود.
جدول رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC

رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC 45 به چه معناست؟

رتبه بندی کلاس انتقال صدا  STC 45 واقعاً جایی است که ما وارد دنیای عایق صدا و حریم خصوصی می شویم. هنگامی که شما در مورد جلوگیری از انتقال صدا جدی هستید، این می تواند یک پایه در نظر گرفته شود. این اولین سطحی است که مکالمات از طریق دیوار قابل درک نیستند.

کلاس انتقال صدا

ممکن است شخصی در یک اتاق ساکت در طرف دیگر بتواند بشنود که یک مکالمه در حال وقوع است، اما نمی تواند آن را درک کند، و این امر مختل کننده تلقی نمی شود. هر چقدر هم که این خط پایه مفید باشد، STC 45 برای عایق کاری چیزهایی مانند خانه های شهری و کاندوها، به دلیل دیوارها، کف ها و سقف های مشترک کافی نیست.

رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC 50 به چه معناست؟

در آئین نامه بین المللی ساختمان برای ساخت و سازهای مسکونی STC 50 نیاز است. این نقطه ای است که در آن سر و صدا تا حدی کاهش می یابد که مردم به طور کلی احساس می کنند خانه هایشان به اندازه کافی از سر و صدا عایق شده است. همچنین این نقطه ای است که پاسخ دهندگان به نظرسنجی ها کاهش شدید شکایات مربوط به نویز را آغاز می کنند. با رتبه بندی کلاس انتقال صدا 50، گفتار از طریق دیوارها شنیده نمی شود و صداهای بلند فقط به صورت ضعیف شنیده می شوند.

رتبه بندی کلاس انتقال صداSTC در دیوار

چون دیوارها عناصری مرکب هستند یعنی از چندین المان ساختمانی تشکیل شده اند رتبه بندی کلاس انتقال صدا STC دیوارها با چندین متغیر مرتبط است. مواردی مانند ضخامت دیوار یک جداره و یا دو جداره بودن دیوار و میزان هوای داخل دیوار می تواند رتبه بندی را تا حد زیادی بهبود بخشد.

رتبه بندی کلاس انتقال صداSTC توصیه شده

اگر مطمئن نیستید که چه رتبه‌بندی برای پروژه شما مفید است، استانداردهایی وجود دارد که می‌توانید در تعیین محدوده هدفتان به شما کمک کند. شورای تحقیقات ملی کانادا تحقیقاتی در مورد اهمیت عایق صدا انجام داد و دریافت که رتبه بندی موثر STC 55 توصیه می شود و 60+ ایده آل است، به خصوص در اتاق هایی که قرار است نویز مرتبط با موسیقی وجود داشته باشد. این مقادیر برای خفه نگه داشتن بیشتر صداها کافی است، اما اگر تمام تلاش شما این است که حداقل حریم خصوصی را به مکالمات خود اضافه کنید، رتبه بندی STC 45 باید به خوبی انجام شود.
بطور کلی می توان گفت امتیاز STC 25 چیزی است که به راحتی شنیده می شود. رتبه بندی STC 38-42 عایق صوتی خوبی برای منازل مسکونی در نظر گرفته می شود. امتیاز STC 50-65 عایق صوتی حرفه ای تجاری برای استودیوهای ضبط و غیره است.

توجه به این نکته مهم است که رتبه بندی STC نباید تنها مبنای تصمیم گیری برای استفاده از یک ساختار خاص باشد.

نکته مهم

قابل ذکر است رتبه بندی های STC دارای قطع 125 هرتز هستند. به این معنی که نمودارهای رتبه بندی کلاس انتقال صدا  STC هنگام ارزیابی صداهایی در محدوده فرکانس های بم بسیار دقیق نیست، زیرا این صداها در فرکانس های پایین ترازهای بالایی دارند و ساختارها را به‌طور متفاوتی مرتعش می‌کنند. برای مثال از این نوع صداها میتوان به صدای ماشین های بزرگ و یا سازهای موسیقی خاص مثل سازهای کوبه ای اشاره نمود. این تجهیزات در محدوده فرکانس های بم بسیار قوی هستند .
در رتبه بندی کلاس انتقال صدا نکته بسیار مهمی وجود دارد. این نکته این است که در زمانی که با ساختار های مرکب مواجه هستیم عنصر تعیین کننده ضعیف ترین عنصر از نظر رتبه بندی کلاس انتقال صدا است. به عنوان مثال رتبه بندی کلاس انتقال صدا یک دیوار با درجه استاندارد STC بالا می تواند توسط یک درب توخالی یا یک پنجره تک جداره پایین بیاید.

کلاس انتقال صدا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --