راه های بهبود کلاس انتقال صدا STC

راه های بهبود کلاس انتقال صدا STC

مقدمه

قبلا در پست مفهوم کلاس انتقال صدا این مولفه توضیح داده شد و همچنین در پست رتبه بندی کلاس انتقال صدا جایگاه کاربردی این مولفه شرح داده شد. اینک و در ادامه تکمیل پرونده این مولفه در این پست می خواهیم به راه های بهبود کلاس انتقال صدا STC بپردازیم.

راه های بهبود کلاس انتقال صدا STC

راه های مختلفی برای بهبود رتبه کلاس انتقال صدا در جداکننده ها وجود دارد. از بین این راهکارها در اینجا چند روش کاربردی که امکان انجام آنها وجود دارد را انتخاب نموده و در ادامه بیان می کنیم. شاید بتوان گفت بطور کلی چهار اصل اساسی که می توانند ما را در بهبود کلاس انتقال صدا کمک نمایند به شرح زیر است.

  1. اضافه کردن جرم به المان مورد نظر                            
  2. افزایش ضخامت در المان مورد نظر
  3. اضافه کردن چگالی در المان مورد نظر
  4. ساندویچ کردن و یا به عبارتی چند لایه نمودن

در ادامه هر کدام از این روش ها بطور خلاصه توضیح داده خواهد شد.

اضافه کردن جرم

یکی از موارد در جلوگیری از انتقال صدا در یک المان حجمی میزان جرم آن المان است. هر چه قدر میزان جرم آن المان بالاتر باشد توانایی آن المان در کاهش انتقال صدا بالاتر است. به عنوان مثال دیوارهای بتونی از نظر کلاس انتقال صدا نسبت به دیوارهای آجری از رتبه بندی بهتری برخوردار هستند. با توجه به موضوع اهمیت وزن در هر المان پس بالا بردن کلاس انتقال صدا تنها با بالا بردن جرم یکی از موارد چالش برانگیز است.


افزایش ضخامت

روش دیگر برای بالا بردن کلاس انتقال صدا افزایش ضخامت است. در زمان هایی که مواد در دسترس ما از نظر تنوع محدود است بالا بردن ضخامت یکی از راههایی است که می تواند برایمان مفید باشد.  به طور مثال افزایش ضخامت در دیوارهای مشترک یکی از راههای افزایش رتبه بندی کلاس انتقال صدا در آپارتمان ها است.
برای مثال افزایش ضخامت یک دیوار 10 سانتی متری به 15 سانتی متر می تواند اثر مستقیم در بالا بردن رتبه بندی کلاس انتقال صدا ایفا نماید. این روش هم همانند روش اول با توجه به کمبود فضا و حرکت به سمت جمع وجور کردن محصولات می تواند در بعضی جاها یک روش چالش برانگیز باشد خصوصا در ساختمان ها و خودروها.

اضافه کردن چگالی

روش دیگر که می تواند روش نسبتا بهینه ای باشد این است که چگالی المان مورد نظر را بالا ببریم. در این روش با ثابت نگه داشتن ضخامت سعی می کنیم که جرم آن المان را افزایش دهیم. این روش برای مکان ها و فضاهایی که با مشکل کمبود فضا مواجه هستیم بسیار کارآمد است.
برای یک مثال در این روش می توان دیواری آجری با ضخامت 10 سانتی متر را در نظر گرفت که با یک دیوار بتنی به ضخامت 10 سانتی متر جایگزین شده باشد. با این جایگزینی ما بدون اینکه فضای بیشتری را از دست داده باشیم می توانیم رتبه بندی کلاس انتقال صدا را افزایش دهیم. چون در این روش هم موضوع افزایش جرم در میان است باز هم می تواند چالش هایی پیش رو داشته باشد.

چند لایه نمودن

بالاخره و در واقع مهمترین روش این است که از عملیات چند لایه نمودن بهره ببریم. در این روش سعی می شود از چند لایه کردن المان ها استفاده شود.
می دانیم که هر ماده در یک محدوده فرکانسی خاصی می تواند افت صوتی خوبی داشته باشد از این رو اگر چند لایه که بتوانند مکمل خوبی باشند از این نظر می تواند ما در بالا بردن کلاس انتقال صدا کمک نمایند.

مثال کاربردی

برای این روش می توانم مثالی از پنجره ها داشته باشم. در مورد پنجره ها می دانیم که پنجره های قدیمی از یک پروفیل آهنی ساخته شده بودند و در آنها یک شیشه تک لایه نصب شده بود.
این پنجره از نظر کلاس انتقال صدا در رتبه پایینی قرار داشتند. برای بالا بردن رتبه بندی پنجره ها از نظر کلاس انتقال صدا بطور همزمان با افزایش ضخامت سعی شده است از چند لایه مختلف با چگالی ها و ضخامت های مختلف بهره برده شود. در این روش می بینیم که افزایش لایه ها و مقداری ضخامت و البته کاهش همزمان جرم می تواند به نحو بسیار چشمگیری کلاس انتقال صدا را افزایش دهد.

مطالب پیشنهادی:
ایزولاسیون صدای هوابرد
ایزولاسیون صدای کوبه ای

در پایان نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در افزایش کلاس انتقال صدا باید به ضعیف ترین پیوند توجه نمود. اینکه ضعیف ترین پیوند چیست در ادامه در این مورد بیشتر توضیح داده ام.  

کلاس انتقال صدا (STC)
کلاس انتقال صدا (STC)

ضعیف ترین پیوند

برای اینکه این موضوع بهتر درک شود آنرا با یک مثال بیان می کنم. تصور کنید که یک دیوار بسیار خوب از نظر کلاس انتقال صدا داریم. در این دیوار المان های دیگری هم داریم. یک المان در ورودی است و یک المان هم پنجره است.
از بین این دو المان هم فرض کنیم که پنجره استفاده شده از یک نوع دو جداره با کلاس انتقال صدای خوب است. اما در این ترکیب در استفاده شده از نوع در با کلاس انتقال صدا متوسط رو به پایین است.
در زمان تست این دیوار با یک در و یک پنجره خواهیم دید که علارقم وجود دیوار و پنجره ای با کلاس انتقال صدای خوب اما ترکیب آنها کلاس انتقال صدای پایینی دارد. این افت کلاس انتقال صدا تنها به دلیل استفاده از در با کلاس انتقال صدا پایین است.
در واقع اینطور می توان گفت که ضعیف ترین پیوند نقشی اساسی در رتبه بندی کلاس انتقال صدا دارد. این موضوع و مشکلی است که در اکثر آپارتمان های و فضاهای ساختمانی در کشور دیده می شود و متاسفانه سازنده ها در کشور به این موضوع توجه چندانی ندارند.
در بسیاری از موارد پیدا نمودن ضعیف ترین پیوند خود از پیچیدگی بالایی برخوردار است خصوصا در بین طبقات که یافتن این مورد بسیار سخت و یک کار تخصصی است که نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد.  

در پایان برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید کتاب Sound transmission and insulation in buildings را مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --