آکوستیک محیط چقدر در تولید صدای با کیفیت مهم است؟

مقدمه

قطعا این سوال می تواند برای کسانی که در صدد هستند محتوایی را تولید نمایند پیش ‌آمده است که آکوستیک محیط چقدر در تولید صدای با کیفیت مهم است؟ البته با افزایش روز افزون پادکست ها و نیاز به استودیوهای خانگی این سوال بیش از پیش ذهن تهیه کننده های محتوا را به خود جلب کرده است. از این رو و با توجه به اهمیت کیفیت صدا در هر محتوایی قصد داریم در این خصوص نکاتی را با هم مرور نماییم.

آکوستیک محیط چقدر در تولید صدای با کیفیت مهم است؟

منظور از صدای با کیفیت

ابتدا باید گفت که منظورمان از صدای با کیفیت چه صدایی است؟
موضوع بررسی کیفیت یک صدا خود بحثی بسیار تخصصی است و تشخیص کیفیت آن نیاز به بررسی های متعددی دارد.
اما در حالت کلی اگر بخواهیم برخی از مهمترین پارامترهایی که می توانند در این خصوص تعیین کننده باشند را نام ببریم می توان گفت در قدم اول وضوح صدا است که با توجه به نوع صدا چه گفتار باشد چه موسیقی و یا ترکیبی از این دو، در هر صورت پارامتر بسیار مهمی است. پارامترهای دیگری مثل محدوده فرکانسی صدای تولید شده و صدایی که باز تولید شده،  جهت وری صدای مورد نظر، میزان اعوجاج در هارمونیها و بسیاری موارد دیگر از جمله موارد بسیار مهم در تعیین کیفیت صدای تولید شده و باز تولید شده هستند.

میزان تاثیر گذرای

برای بیان میزان تاثیر گذاری باید به این سوال پاسخ داد که صدا بر چه اساسی از آکوستیک محیط تاثیر می پذیرد و این مورد در چه حالت هایی اتفاق می افتد؟‌
در جوابی کلی و دقیق و بر اساس تئوری مستدل می توان گفت صدایی که در یک اتاق به گوشمان می رسد ترکیبی از کانولوشن ( جهت اطلاع بیشتر به این لینک مراجعه کنید ) صدای مستقیم از منبع صدا و پاسخ ضربه اتاق است.
شاید بپرسید پاسخ ضربه اتاق چیست؟‌
پاسخ ضربه اتاق دقیقا از شرایط آکوستیک اتاق تبعیت می کند. همه پارامترهای آکوستیکی همچون تعداد بازتابها از یک سطح میزان جذب صدا توسط سطوح اتاق یا بطور کلی ضریب کاهش نویز مواد سطوح و یا میزان پخشایی سطوح بر روی پاسخ ضربه اتاق تاثیر گذار هستند. تصویر زیر بیانی از پاسخ ضربه یک محیط است.

آکوستیک محیط چقدر در تولید صدای با کیفیت مهم است؟
اگر بخواهیم یک صدای با کیفیت تولید کنیم ناگزیر هستیم که به آکوستیک محیط و فضایی که در آن در حال ضبط هستیم اهمیت بدهیم. در واقع برای تولید صدای با کیفیت یکی از مهمترین پارامترهایی که باید رعایت نمود و آنرا در نظر گرفت آکوستیک محیط است.
این سوال که اگر آکوستیک محیط را بهتر نماییم چقدر می تواند در کیفیت صدایی که تولید می کنیم موثر باشد؟ در جواب باید گفت که بسیار تاثیر گذار است.

آکوستیک محیط چقدر در تولید صدای با کیفیت مهم است؟

پس باید بگوییم  آکوستیک فضا بر روی پاسخ ضربه فضا تاثیر می گذارد. پاسخ ضربه فضا هم بر روی صدای تولید شده در محیط تاثیر می گذارد.
اگر بخواهیم این پدیده را با یک مثال توضیح دهیم می توان یک آپارتمان را تصور کرد که هیچ کاملا خالی است در این حالت وقتی صحبت می کنیم صدای ما با بازتابهای بسیار زیاد حتی می تواند دچار دو صدایی هم بشود اما وقتی که همین آپارتمان را مبلمان می کنیم و اساسیه در آن می چینیم می بینیم که صدا کاملا تغییر می کند و دیگر خبری از بازتابهای بسیار زیاد نیست.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F.jpg است
در واقع ما با مبلمان کردن آپارتمان پاسخ ضربه آنرا تغییر داده ایم. این تغییر در پاسخ ضربه در زمان آکوستیک کردن فضا هم رخ می دهد اما به گونه ای حساب شده باید و در جهت بهبود کیفیت آکوستیک فضا باید این تغییر انجام شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --